Wednesday, August 30, 2006

29 Ogos 1966

"Aku merasa hairan dengan mereka yang mahukan manusia yang ditindas dan dizalimi berlutut memohon kepada penzalim dan penindas itu. Demi Allah, kalaupun dengan perkataan itu dapat menyelamatkan aku daripada tali gantung sekalipun, sesekali aku tidak akan mengucapkannnya. Aku lebih rela kembali menemui Allah dalam keadaan Ia meredhai aku dan aku meredhaiNya
Kata-kata As-Syahid Syed Qutb ketika ditawarkan pembebasan bersyarat; memohon maaf kepada Regim Jamal Abdul Nasir.
Syed Qutb bersama rakan-rakan seperjuangannya iaitu Muhammad Yusof Hawwash dan Abdul Fatah Ismail telah dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tentera Mesir.

Pagi Isnin 29 Ogos 1966, Asy-Syahid Syed Qutb telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati!
Adakah anda endah akan peristiwa ini?
______________________________________
Anda pejuang ISLAM sejati?????

3 comments:

fa li said...

ana pernah terbaca,Gamal Abdul Nasser dengan Hassan Al-Banna dulu ni merupakan kawan...hmmm..nanti ana check balik...

almaklumla..peminat sejarah..(^_^)

hakim dirani said...

Sungguh hebat peribadi Syed Qutb. Mudah mudahan akan lahir lebih ramai pejuang agama seperti beliau.

Kitaro Minami said...

Yer... mereka pernah bersama dalam Revolusi Mesir. Tetapi Gamal Abdul Nasir mengambil kesempatan ke atas Ikhwan sehingga ahli-ahli mereka ditangkap secara besar-besaran.