Tuesday, August 22, 2006

Bertukar Wajah

Assalamu'alaikum warahmatuLlah..

Nak bertukar wajah pula. Macam manusia juga, nak bertukar baju, macam tu jugalah dengan wajah blog. Saya sebenarnya sudah berasa agak jemu dengan warna pink wajah blog saya yang dulu tu.

InsyaAllah, warna putih lebih cerah dan memberi semangat yang lebih kepada saya.

Sepintas lalu episod Workshop Publication and Multimedia yang telah berlangsung (AlhamduliLlah) 19hb Ogos 2006 lalu. Kehadiran Abg Amin Idris, Sdr Ahmad Lutfi Othman (siapa tak kenal, kena ketuk ketampi, ataupun berdiri separuh sambil angkat tangan ke depan. siapa yang tak pernah pun dengar nama beliau, sila pusing helekopter sampai terbang ;P~), dan Pakdi memberikan saya suntikan semangat yang sangat tinggi untuk kembali mengaktifkan diri dalam berkarya (kreatif mahupun rencana) dan juga ber'blog'.

Workshop yang pada asalnya hanyalah cadangan lisan daripada Mr Chairperson Sec. Publication & Multimedia Ma'ruf Club, bertukar menjadi rancangan yang bersungguh-sungguh semua ahli di bawa sekretariat ini. AlhamduliLlah, dengan izin Allah dan kesungguhan para sub-committee menjadikan rancangan ini bukan sekadar di atas kertas.

Menyentuh serba sedikit kupasan dan huraian ketika bengkel tersebut. Bermula jam 1400, perasmian oleh Sdr Amin Idris yang mana beliau memberi ucapan semangat untuk kami semua menulis. Ilmu itu lebih kekal dengan tulisan. Sebagai contoh, Ihya Ulumuddin. Adakah ianya akan kekal sehingga hari ini seandainya tidak ada tulisan mengenainya? Dengan bukti pelajar Kuliyyah Undang-undang seperti beliau yang pastinya sibuk dengan urusan belajar, fakta-fakta kes yang perlu dihafal dan dihadamkan, beliau mampu menulis dan menghasilkan beberapa buah buku menunjukkan status pelajar itu bukanlah penghalang untuk berkarya. Sampaikanlah walau satu ayat. Justeru apa yang ada pada kita, jangan lupa untuk samapikan kepada orang lain. Niat yang ikhlas perlu dijaga. Mohonlah petunjuk dan rahmat daripada-Nya.

Seterusnya slot Bagaimana Anda Mengasah Bakat Menulis Anda disampaikan oleh Sdr Ahmad Lutfi Othman. Slot ini banyak membuka mata dan meluaskan minda saya. Beliau gagap sebelum ini yang mana ketika ujian lisan sewaktu sekolah dahulu, beliau mendudukinya dengan menjawab melalui tulisan. Beliau kemudian mengasah bakat menulis secara serius ketika di universiti. Mendapat sedikit sebanyak inspirasi daripada abang beliau, Sdr Dinsman, jadilah beliau seperti mana Ahmad Lutfi Othman sekarang yang anda kenali. Banyak tips yang beliau dedahkan kepada kami dan saya sangat menghargainya. Bagaikan mimpi dapat bertemu beliau.

Slot lewat jam 1700 yang bertajuk Pengenalan dan Pengurusan Blog oleh saudara Suzardi atau lebih dikenali dengan PAKDI. Dalam slot ini, dinyatakan sejarah blog dan perkembangan dunia ini. Sejarah beliau dalam pengurusan blog juga dicerita. Beliau tidak banyak menumpukan kepada pembinaan blog kerana ia akan mengambil masa yang lama dan memerlukan praktikal. Oleh sebab itu, beliau sekadar menyentuh bagaimana impak blog ini terhadap masyarakat sekarang terutamanya di Malaysia. Sebagai contoh, pendapat-pendapat daripada Sdr Faisal Tehrani berkenaan isu iklan Sunsilk dan filem Sepet dan Gubra yang memberi kesan kepada pihak-pihak yang terlibat. Sdr Faisal Tehrani menyampaikan pendapat beliau melalui blog. Banyak lagi contoh-contoh blogger yang berpengaruh dan berjaya mewujudkan perubahan dalam masayarakat mahupun kerajaan di dalam dan luar negara. Kata-kata yang banyak kali diulang Pakdi, "BUATLAH BLOG".

Malam adalah sesi praktikal. Pada asalnya, ada empat perkara yang akan disentuh oleh dia guider, tetapi hanya satu yang berkesempatan iaitu SWISH. Srd Asyraf Nordin sepatutnya mengajar Swish dan Movie Maker manakala Sdr Irzan Fadli Ishak Adobe Photoshop dan Publisher. Walau apa pun yang terjadi, masing-masing sangat seronok memperoleh ilmu baru walaupun masih belum puas dengan Swish itu. Yang penting, keinginan dan semangat untuk belajar. Antara kata-kata terakhir Sdr Asyraf Nordin, "Cubalah buat sendiri dan rajin-rajinlah explore. InsyaAllah korang boleh."

Ucapan penutup disampaikan oleh mantan Chairperson Sec Peublication & Multimedia sesi lepas. Beliau memberi kata-kata semangat kepada kami semua yang tidak akan kami lupakan.

Semoga Allah memberkati kita semua.

Setengah hari yang sangat bermakna dalam hidup saya.

- chaiyo' wani chaiyo' !!! ^_^

1 comment:

hakim dirani said...

Assalamualaikum,

seronoknya dapat ikut kursus macam tu. baguslah kerana di Malaysia sekarang dah banyak program yang sebegini.

Salam ziarah dan ukhuwwah dari rakan sedaerah.