Wednesday, August 01, 2007

Saat yang Berlalu

Assalamu'alaikum warahmatuLlahi wabarakatuh

Semalam berlalu dengan kesedihan lagi. Tapi ada juga gembiranya. Gembira dapat duduk dalam library lebih lama daripada biasa. Itu adalah satu nikmat yang jarang saya peroleh. hehe =p


Luasan takluk Dinasti Abbasiyah 132-656 AH

Kelas Abbasid Chaliphate tadi, memperkenalkan saya pada nama-nama yang tidak pernah saya dengar sebelum ini. Belajar begitu luasnya taklukan Khalifah-khalifah dulu menjadikan saya bangga sebagai umat Islam. Tetapi bila mengenangkan jatuhnya kegemilangan Islam ini, terlalu sedih dan malu.

Bila terkenangkan kejatuhan ini, ada baiknya juga. Sebab apa? Sebab umat Islam akan terbangun dan tersedar dari lena yang panjang atas kemahsyuran dan gemilangnya Islam hasil titik peluh dan usaha ulama' dan umara' terdahulu. Umat Islam akan bangun daripada suasana selesa.

Tapi, bila semua ini akan terjadi? Bila umat Islam akan bangun kembali?

50 tahun Malaysia merdeka
Dari sudut istilah, ya Malaysia merdeka. Dari segi hakikatnya? Malaysia tidak pernah merdeka malahan terus terusan dijajah; pemikiran dan budaya hari demi hari. Muak dan loya bila fikirkan hal ini.


Penang Muslim Student Association
Tapak telah dibina, namun tiang masih belum ada. Tugasan kami, pimpinan PISA agak berat. Meluaskan 'jajahan' sangat perlu. Mengukuhkan 'tiang' yang cuba kami tegakkan sedikit demi sedikit agak sukar. Tapi kami cuba sehabis baik, sehabis daya. Demi kasih kami kepada adik-adik pimpinan akan datang dan sayang kami pada masyarakat Islam di Pulau Mutiara.

Meneladani ketamadunan Islam sejak zaman RasuluLlah SAW sehinggalah tumbangnya Turki Uthmaniyyah, memenatkan mandala saya berfikir. Sejauh mana strategi yang kami rancangkan mampu menghasilkan paling tidak sebuah 'kampung PISA' yang sempurna? Kalaupun kami tidak mampu membina sebuah 'negara PISA' yang besar, tapi sekurang-kurangnya generasi akan datang mampu meluaskan 'kampung' yang kami bina sebelumnya.

Tapi, untuk bina kampung tu pun susah jika tidak ada yang bersama-sama gembeling tenaga dan usaha serta buah fikiran.

Jadi, ayuh. Kita bekerja bersama-sama demi Islam tercinta!

Pelaburan yang tidak sia-sia, insya-Allah.

Allahu ta'ala a'lam

wassalamu'alykum

2 comments:

faridmw said...

salam...

apabila difikirkan tentang keagungan islam dizaman dahulu lain sama sekali dizaman sekarang krana dahulu ulama' diagungkan tp sekarang....?
moga allah merahmati kita atas kebaikkan yang kita lakukan.

syauqah-el-wardah said...

faridmw,

Benar.

Cumanya, cuba kita renung dan analisa kemenangan AKP di Turkey baru-baru ni. Bandingkan 'keISLAMan' yang bagaimana yang mereka bawa. lebih jelas lagi, bagaimana pendapat Erdogan dalam membawa misi Islam dalam pemerintahan beliau nanti.

Ulama' kah beliau? dan benarkah jalan yang dipilih?

hmm Fikir-fikirkan...