Thursday, August 23, 2007

FOR-LOT

Assalamu'alykum warahmatuLlahi wabarakatuh

FOR-LOT
Adalah nama satu forum atau diskusi yang sedari di matrikulasi UIAM (sekarang CenFos) lagi telah sampai ke pengetahuan saya. Tapi tidak pernah menghadirkan diri ke sana. Terasa rugi pula.

Tapi, kali ini, setelah dijemput oleh Ketua Helwani GAMIS untuk menghadiri diskusi kali ini, saya ke sana dengan hati terbuka (tidak seperti dahulu, ketika fikiran masih belum jelas). AlhamduliLlah. Bila dah besar ni, dah matang sikit =)

Jadi, entry kali ini adalah perkongsian input dengan pembaca semua sekitar diskusi tersebut (yang mana saya sempat salinlah ye. Maaf kalau tak berpuas hati).

Ini saya sambung daripada entry sahabat saya di http://mahasiswaislam.blogspot.com/

Saya tertarik dengan beberapa pandangan ahli panel yang membincangkan tajuk tersebut, antaranya ialah:

  1. Adi Hamka: "Mahasiswa perlu berani memperjuangkan nasib masyrakat, contohnya mahasiswa sepatutnya telah mengmbil tindakan bagi menyokong golongan pekerja mengenai tuntutan gaji minimum RM900 dan Cola RM300 yang dicadangkan oleh MTUC baru-baru ini. Namun, tidak ada sebarang tindakan daripada mahasiswa."
  2. W.M.Firdaus: "Kita perlu membezakan antara 'pelajar' dan 'mahasiswa' kerana mahasiswa mempunyai kelebihan dan idealismenya yang tersendiri. jadi kita perlu ubah MPP (Majlis Pewakilan Pelajar) kepada MPM (Majlis Perwakilan Mahasiswa) seperti yang dilakukan oleh mahasiswa-mahasiswa UK (Unied Kingdom). Untuk merubah dan mengusai sesebuah negara (ke arah Negara Islam) penglibatan dalam politik sangat penting."
  3. Saifullah: " Kita menghadapi masalah 'engagement' diantara sesama gerakan Islam, kelompok yang tidak sehaluan dengan kita dan massa. 'engagement' memainkan penaran yang sangat penting dalam menyatukan umat Islam dan memastikan keberkesanan dakwah Islam."

(Sambungan oleh saya)

Hidayat Saifuddin a.k.a Adi Hamka

- Dalam memperkatakan tajuk tersebut, ada dua soalan yang perlu dijawab.

1. Siapa yang dibina?

2. Siapa yang membina?

-Bagaimana generasi membentuk abad akan datang? Kuncinya ialah dengan kesedaran dalam diri mahasiswa. Bagaimana menyuntik rasa kesedaran tersebut? Tidak lain tidak bukan seperti kata Imanuel Kent dalam bukunya "Erti Pencerahan", generasi muda harus "Berani untuk berfikir dan menggunakan fikiran". Mahasiswa perlu berani menerobos sempadan fikiran.

Mahasiswa perlu ada kesedaran politik dan berhikmah dalam menyampaikan pandangan mereka kepada masyarakat, tidak kira kelompok mahasiswa juga ataupun masyarakat luar. Ruang untuk ini telah tersedia, hanya terpulang kepada kita sama ada untuk memanfaatkannya atau tidak.

Kelompok intellek muda seharusnya melihat isu dengan perspektif muda/baru dengan tidak meninggalkan isu-isu di sekeliling mereka. Mahasiswa tidak pernah mempunyai sempadan dalam memberikan pendapat yang hanya tertumpu kepada 'hal perut' mereka sahaja, malahan lebih melangkaui batasan tersebut. Sebagai contoh, isu golongan pekerja menuntut gaji minimum RM900 dan Cola RM300 yang dicadangkan oleh MTUC baru-baru ini. Namun, tidak ada sebarang tindakan daripada mahasiswa sedangkan ini merupakan isu masyarakat yang sangat perlu untuk mahasiswa memberikan respon.

Sedar atau tidak, mahasiswa adalah antara kelompok rakyat yang besar dalam Malaysia. Justeru kembalikan slogan "Mahasiswa Menggugat."

Wan Mohd Firdaus memberi idea sesuatu yang lebih praktikal:

1. Perlunya mahasiswa mempunyai akhbar sendiri. Berjuang melalui 'publication'.

2. Hubungkan diri dengan golongan korporat dan NGO. Ini kerana, golongan ini adalah golongan masyarakat yang berpengaruh dan mampu mempengaruhi keputusan negara. Tetapi tidak semua daripada mereka yang menyokong penuh aspirasi kerajaan, mereka ada yang neutral. Kelas masyarakat begini berfikiran terbuka dan sangat rasional. Justeru, sangat penting mempunyai jaringan hubungan dengan mereka. Mereka juga dapat menjadi benteng kepada 'kita' yang memperjuangkan kebenaran bilamana kita ditimpa sesuatu yang di luar jangkaan kerana kita dikenali sebagai seorang yang tidak membahayakan.

3. Dapatkan penceramah yang tepat. Di Malaysia, kita ada ramai penceramah yang hebat, yang kelihatan neutral. Jangan cari yang terlalu kontroversi kerana yang tidak kontroversi juga bisa punya impak yang hebat dalam menyampaikan pendapat.

Mahasiswa kena bijak mencari isu yang boleh dikritik. Tidaklah bertujuan untuk menampakkan bahawa kita ini bertentangan dengan pihak yang di atas, tetapi membuktikan mahasiswa tidak pasif sebaliknya responsif kepada masyarakat yang hidup di sekitar mereka.

No comments: