Tuesday, May 26, 2009

Mereka juga Guruku



Apabila setiap kali bertembung dengan seorang sahabat daripada KARISMA ini, maka acap kali itu jugalah hati ini dirundung pelbagai rasa. Rasa sayu, hiba, sedih dan pilu menjengah meliputi seluruh organ hati. Bukan kerana beliau tetapi kerana terkenangkan seorang penghuni teratak hidayah Raudhatus Sakinah.

“Kakak kenal abang (disebut namanya)?” Tanya adik berwajah polos dalam nada sedikit berbisik ketika sahabatnya daripada kumpulan lain sedang melakukan persembahan. Beliau duduk tenang di sisiku.

“Kenal. Macam mana adik kenal dia? Dia selalu datang sinikah?” Responku dengan sedikit perasaan teruja dengan soalannya tadi.

“Ha’a. Abang ni selalu juga datang mengajar kami dan jumpa adik.” Jawabnya dengan sedikit sayu. Mungkin kerana rindu pada hikmahnya tutur kata sahabat saya tersebut dan kata-kata prihatin beliau.

Kami menoleh kembali ke depan melihat sambil tersengih pada persembahan sketsa melakonkan watak gadis-gadis nakal yang cuba mempengaruhi gadis baik untuk menyertai kumpulan mereka. Sambil-sambil itu, hatiku disuntik rasa simpati kepada adik tersebut dan kekaguman kepada sahabatku itu.

Kemudian, lengan baju saya ditarik dengan lembut dan terdegar panggilan mulus, “Kak wani…”. Saya menoleh kembali sambil tersenyum kepada adik berusia 15 tahun itu. “Ya, adik sayang.”

“Nombor telefon kakak sama tak dengan nombor kad pengenalan…?” Nada separuh berbisik dengan mata yang bening membuat hati seorang kakak yang ada dalam diri ini dijentik rasa.

“Adik nak nombor handphone akak ke?”

“Tak. Adik cuma nak tahu nombor telefon akak sama tak dengan tarikh lahir akak. Sebab ada orang pilih nombor telefon yang sama dengan tarikh lahirnya.”

Saya dapat membaca apa sebenarnya yang diinginkan olehnya. Namun, disebabkan sudah peraturan di situ tidak dibenarnya pelawat memberikan nombor telefon, adik tersebut mencuba dengan bentuk soalan yang lain.

Lalu, saya bisikkan kepadanya, “Adik tahukan kakak tak boleh bagi nombor phone akak. Tapi adik ambil alamat rumah dan email akak ye. Bila-bila pulang ke kampung, boleh berziarah ke rumah akak. Akak minta maaf sangat ye dik. Kakak nak bagi, tapi tak boleh.” Dengan wajah yang sedih, beliau mengangguk faham.

Saya biarkan adik itu melayan kesedihannya. Tangan saya menyelak halaman-halaman buku catatan yang saya bawa mencari kalau-kalau ada penanda buku atau apa-apa bahan cetakan yang menarik yang boleh saya titipkan sebagai kenangan buatnya. Alhamdulillah, terjumpa sekeping gambar yang bertulis kata-kata hikmah tanda kenangan daripada IMIU, PJ ketika lawatan saya ke sana. Lalu, di belakangnya saya coretkan alamat rumah dan email, juga kata-kata semangat untuknya. Sekuntum mawar juga saya lukiskan penyeri coretan tersebut. Kartun Muslimah tersenyum tidak saya lupakan. Moga-moga terubat hatinya daripada kesedihan itu. Dan adik berwajah polos itu nyata tersenyum manis menerimanya.

Semuanya kebetulan. Kebetulan saya ditempatkan bersamanya dalam aktiviti berkumpulan. Kebetulan kami duduk bersebelahan. Kebetulan kampungnya dalam kawasan parlimen yang sama dengan saya. Kebetulan nama panggilannya sama dengan nama panggilan adik bongsu saya. Kebetulan juga usianya sebaya dengan adik bongsu saya. Kebetulan juga ‘abang’ yang ditanya tadi adalah sahabat yang saya kenali. Segalanya kebetulan. Dan kebetulan itulah membuatkan saya rindukannya bila saya rindukan adik bongsu saya yang cergas otaknya itu.

Saya belajar daripada semua penghuni di situ hasil lawatan pada hari itu. Oleh itu, mereka juga tersenarai dalam senarai ‘guru-guruku’ dalam doa saya. Saya belajar erti sebuah kehidupan dan erti taubat dan pengampunan-Nya. Bukankah walau satu ilmu atau satu huruf yang dapat kita peroleh daripada seseorang itu, dia sudah dikira sebagai guru kita?

Di sana, saya rasa ketenangan melihat wajah-wajah bersih mereka. Kesilapan yang mereka lakukan adalah satu titik tolak untuk merasai betapa nikmatnya sebuah taubat dan keimanan. Mereka bahkan bisa menjadi lebih baik daripada Muslim yang berterusan melakukan ibadah hanya sebagai sebuah ritual, kerana mereka melalukan ibadah atas rasa kehambaan yang sebenar-benarnya.



“..Wahai anak Adam, tidak akan masuk ke dalam syurga melainkan mereka yang
merendah diri terhadap kebesaran-Ku dan mengingati-Ku setiap waktu serta melawan
nafsunya daripada ajakan syahwat semata-mata kerana-Ku..” (Petikan Hadith Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali: al-Mawa’iz fil Ahadis al-Qudsiah).


Penghuni Raudhatus Sakinah, kalian juga adalah guru-guruku! Terima Kasih.

2 comments:

Unknown said...

tumpang sayu baca posting akak... bertuah akak dapat bersama ngan 'guru-guru' akak...

syauqah-el-wardah said...

terima kasih atas perkongsian rasa. setiap yang berada di sekeliling kita adalah 'guru' kita hatta Makcik Cleaner. mereka adalah guru yang mengajar kita bagaimana menjaga kebersihan dan kekemasan :-)