Tuesday, April 04, 2006

Pesta Buku

Assalamualaikum warahmatuLlahi wabarakatuh

Perancangan hanya dirangka dalam beberapa minit ketika pertemuan dengan kak Rohaizan secara tidak dirancang tapi itulah perancangan Allah, merealitikan aku menjejakkan kaki ke Pesta Buku Antarabangsa buat kali pertama. Mesti pelik bila orang tahu yang itulah kali pertama ana sampai ke sana walaupun setelah ampir 21 tahun menghirup hawa di atas muka bumi ini dan itulah juga kali pertama ana ke sana setelah hampir tiga tahun memegang gelaran mahasisawa UIAM.

Rancang hanyalah sekadar melihat-lihat suasana di sana, tetapi bilamana sehari sebelum tarikh tiba, ana secara tidak dirancang juga berkesampatan untuk online. Jemari ni sengaja melawat forum Zaid Akhtar di Ukhwah.com dan terbaca posting ust menyatakan akan berada di gerai Utusan Publication jam 2-4 ptg. Huh! Ada peluang nih. Andai ada rezeki, ingin juga bersua dengan ust.

Ketika sedang online, ana dapat panggilan daripada sahabat ana, Natrah mengajak ana ke kuliyah Syeikh Nuruddin al-Banjari al-Makki di Shah Alam malam tu. Gusar juga memikirkan sempat atau tidak untuk pulang ke UIA sebelum jam 0000. tapi memikirkan peluang sebegini bukanlah datang selalu, ana memberi kata 'ya' untuk bersama sahabat-sabahat ana yang lain ke kuliyah tu. Katanya, kami ke sana dengan bas. Bila sampai di Mahallah Safiyyah, aduh! tak sangkalah pula dapat pergi dengan kereta... alhamduliLlah.. Perjalanan ke sana begitu panjang dirasa. Mana tidaknya, tersesat. Tapi akhirnya, masih ada rezeki untukku ke kuliyah ilmu itu walaupun sedikit lambat. Bertemu dengan mereka yang mendapat tarbiyah daripada Syeikh Nuruddin membuatkan aku termangu, betapa aku selama ini masih belum cukup tingkahlaku hamba yang sebenar-benar hamba. Mereka yang kutemui terlalu merendah diri, bersinar wajah dengan pemeliharaan Islam yang sebenar, tutur kata tersusun, madah bicara teratur, lantas menjadikan aku rasa terlalu rendah diri. Patutlah mereka terlalu berbeda daripada diriku. Kesusahan perjalanan membuatkanku belajar erti sebuah pengorbanan. Belajar tawakkal padaNya dan bersabar. Kata-kata sahabah-sahabatku tika dalam perjalanan hanyalah berteman kalimah Allah. Tingginya tawakkal kalian padaNya... Ya, aku kagum dengan kalian...

Perjalanan pulang ke UIA dirasakan akan Allah mudahkan. Tapi tidak, kami akhirnya tersadai di kediaman ustazah Sabariah. Di sini, ana belajar lagi. Terlalu banyak yang dipelajari. Sahabat-sahabat, kalian memang hebat tarbiyah daripada Allah swt. Tak lekang bibir kalian menyebut nama Allah dalam setiap ayat yang kalian tuturkan. Ana terfikir, bisakah ana menjadi seperti antunna???

Paginya setelah pulang dari rumah ustzah, alhamduliLlah Allah mengizinkan ana ke PWTC walaupun lambat. Naik bas ke stesen Putra jam 1430, terlalu lewat. Sempatkah bertemu dengan ust Zaid? tak mengapalah andai tiada rezeki. Cuma sekadar untuk mendapatkan tanda tangan itu, apalah sangat. Tawakkal sahaja. Tiba di sana, manusia terlalu ramai, berasak-asak. Mencari gerai Utusan dalam manusia beribu itu amat sukar. Tiba di gerai Alaf 21. Sempat membeli Bagaikan Puteri karya Ramlee Awang Murshid, dan dapatlah juga tanda tangannya.. (Penulis gaya seperti tidak pernah mendengar namaku, Nur Hazwani.. nama ni tak familiarkah?).. Hehe sedikit kelucuan... Bergerak kemudiannya ke hall 2. Bertemu dengan Hajar, junior sekolahku di gerai DBP dan kutanya di mana gerai Utusan. Selepas menunjukkan arahnya, aku berjalan bersama adikku, Ili Raihana ke sana. Mulanya nampak kelibat Faisal Tehrani. Aku berjalan hingga ke hujung gerai mencari ust Zaid. hmm tak ketemu pun, agaknya ust dah balik sebab waktu itu dah menjengah ke jam 1700. Ili memanggilku, "akak nak gi mana?ust ada kt sini." Aku membalas, "Faisal tehrani je lah." Ili membalas, "Ust ada kat situ juga. Akak ni.." Ya Allah, tak perasan... AlhamduliLlah bertemu juga dengan ust. Bukan ana taknak tandatangan Faisal Tehrani, sebab sebelum ni dah pernah jumpa. Bila ditanya nama, ana tak perlu ulang banyak kali sebabnya ust memang dah tau benar nama tu, Nur Hazwani, nama watak dalam Sesegar Nailofar tulisan ust. Kemudian giliran Faisal Tehrani pula yang bertanya, ana kena ulang dua kali nama tu, sempat ust menyampuk, "nama watak novel aku".. hehe.. banggakah aku? adalah sedikit. tapi ini hanyalah kebetulan yang memungkinkan semangat ana dalam bidang sastera ini bertambah kuat... insyaAllah..

Hujung minggu itu, terasa begitu terisi...

AlhamduliLlah... moga Allah memberi rahmat untukku...

-Sejuta kemaafan buat kak Rohaizan kerana tidak bertemu dengan akak sebelum pulang dari Pesta Buku tu. hari dah lewat dan perut kami minta untuk diisi. Tambah pula susah untuk menghubungi akak. Bukan niat untuk tinggalkan akak, tapi keadaan tidak mengizinkan. Harap akak dapat maafkan wani. wani dah terangkan pada akak kan dalam sms wani pada akak dan adik akak? Maafkan wani sekali lagi...

No comments: