Saturday, March 18, 2006

Kaca Kasih

Nackvision.com web graphics codes


Buat sahabat yang amat kukasihi,
Mungkin kita perlu sesekali berenggang
Agar kerinduan itu bisa mengubat sakit dalam hati.
Entah badai apa,
Entah gelombang apa yang menghadirkan sakit itu padamu
Mungkin juga salahku
Banyak menyakiti hatimu.
Tapi,
Aku telah pun sedaya tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin, berderai bagaikan kaca
Oh teman,
Maafkanlah diriku.
Walau jauh dari rasa seindah dulu
Doaku lebih acap kuanyam untukmu
Agar kau lebih bahagia dan sejahtera.
Aku tak tahu bagaimana hidupku selepas ini
Rantauku yang jauh dan panjang,
mungkin tidak terkesankan dirimu.
tapi aku,
akan tetap mengingatimu
setiap saat dan setiap waktu
Sebagaimana citaku dalam kartu hari lahirmu,
Itu tetap menjadi impianku
Mungkin,
ia hanya akan kekal sebagai impian yang tak kesampaian.
Moga Allah balasi kasih sayangmu selama ini
Kau insan yang baik
Allah akan makbulkan segala doa mu.
dan aku,
bukan insan sebaikmu.
Kerana itu,
selayaknya kau menjauhiku.
Kau lebih hampir denganNya
Mungkin kerana kau dikasihiNya,
Dia campakkan rasa itu untuk kau tinggalkan aku
kerana mungkin,
aku akan membawamu ke daerah curang
lebih awal, lebih baik
sebelum kau terjebak.
Atau,
Mungkin juga ada syaitan yang dengki
Keakraban ini menyebabkan dia marah
Bimbang kalau kalau paduan minda fikiran dan ruh kita
bisa menggugah bejatnya lumpur dosa ummah
kerana,
kita pernah sama-sama menghuraikan
'temu janji' dua sejoli.
atau juga,
kita pernah menitipkan kerisauan
pada 'orang yang bertemu janji'.
Atau,
syaitan itu risau kerana
bicara kita kerap kali dalam ilmiah
Destinasi kita,
selalu ke medan ilmuNya.
Atau,
mungkin kerana kita tidak sefikrah?
Namun kita telah sama bincang,
ini tidak mungkin memisahkan kita.
Sudah.
terlalu banyak aku berprasangka
Sudah.
banyak nian aku ber'atau'
Sudah.
air mata jangan kau turun lagi
Sudah.
teruskanlah usahamu.
Sahabat,
mungkin aku tidak serasi untuk menjadi sahabatmu
Carilah sahabat yang tidak sakitkan hatimu
Carilah sahabat yang bisa puaskan hatimu selalu
Carilah sahabat yang mampu senangkan hatimu
Carilah sahabat yang boleh buat kau tersenyum bila duka
Carilah sahabat yang jujur dan setia
Carilah sahabat yang sanggup mengasihimu lebih daripada aku mengasihimu.
Agar kau bisa ketemu dia.
Maafkan segala salahku.
Konklusi aku,
Aku masih tidak mampu menjadi sahabat kepada sesiapa.
Sampai bila?
- nur hazwani hamid
taman ilmu dan budi
18 03 2006

3 comments:

simpleshida said...

em.. seakan di alam realiti...??!!
adikku..adikku..la TAHZAn..
live must go On... teruskan perjuangan dik..
bukan semua kite nk.. kite dpt..
also we can't gv full satistction to all.. so.. just be urself..
don't too low self esteem..
coz... everybody.. have their ability.. n ALLAh jadikan manusia itu sebaik-baik manusia..

last but not least.. kak mohon munajat dari ALLAh.. moge dimudahkan urusanmu...duniawi wa ukhrawi..

fa li said...

whatever it is , anti seorang sahabat ana...kalau ana ada wat salah,tolong tegor secara directly.itu maksud hikmah bagi ana....rupanya hanyalah mendung yang menyebabkan sedikit suram dan akhirnya kembali cerah seperti sediakala......peace~

syauqah-el-wardah said...

terima kasih kata-kata semangat daripada kalian.. hehe.. jangan risau, ana ok je.. ^_^ doa kalian yang bisa buatkan hidupku bahagia bila Allah memakbulkannya..