Monday, February 27, 2006

maafkanku, sahabatku

Assalamualaikum warahmatuLlahi wabarakatuh

Sahabat yang kukenali,
juga sahabat yang mengenaliku,
lewat bicara kita semalam, aku terleka
aku begitu seronok bercerita
berkisahkan itu, berkisahkan ini..
mungkin aku membuta-tulikan mata hati aku
untuk menilai hatimu ketika itu terusik sayu kecewa

Sahabat yang kubicara bersama semalam,
maafkan aku kerana membuatmu sedih dengan cerita gembiraku
sebenarnya, bukan berita itu yang terlalu ria buatku
tapi dapat bercerita padamu itulah yang meriakan hatiku

Sahabat yang aku senyum sambil bersuara semalam,
pertanyaanmu buatku ke simpang seronok
aku fikir, aku di jalan yang benar
jalan yang kau juga turut gembira
tapi sebaliknya
tapi, kini aku ingin bertanya padamu
mengapa kau senyum dan berlakon normal?

Sahabat yang makan tengahari bersamaku tadi,
mengapa tidak kau khabarkan padaku
kau punya rasa dalam dada
kenapa kau tak berterus terang?
kerana mungkin dengan penerangan itu, aku bisa membantu
atau juga aku bisa berundur dulu
atau aku bisa menjadi watak yang dibuang

Sahabat yang aku baru tersedar kesilapanku padamu,
maafkan aku sekali lagi

Sahabat yang kita pernah se'kapal',
adakah kerana kisahku itu kau turun menaiki 'kapal' lain?
adakah kerana kecewamu itu kau layarkan 'layar' lain?
janganlah duhai sahabatku
aku masih perlukanmu
aku masih rindu suaramu yang lunak
bicaramu yang hikmah

Sahabatku yang aku tinggalkan waktu diminta berbual dek kelas,
mungkin tatkala itu kau ingin bicara hati ke hati
dan Allah mengaturku untuk ke kelas
sahabatku, mungkin aku patut bersamamu, tidak patut ke kelas
kerana, mungkin dek natijah meninggalkanmu, kau pilih 'kapal' lain
kau biarkan dirimu dalam sedih lara

Sahabat, marilah kita bicara kembali,
kau luahkan dan aku dengarkan rintih perasaanmu

Sahabatku, tolonglah jangan malu,
sahabatku, tolonglah jangan buatku rasa bersalah

Sahabatku, andai dirimu sanggup bersamaku
aku sedia bersamamu
andai tidak sudi untuk bersamaku,
aku bisa keluar dari diari hidup itu...

Tapi sahabatku,
Allah itu Maha Tahu

Kata sahabat kita,
Allah itu Perancang terbaik...

Apa pun jua,
aku terima
walau mungkin
aku akan rasa derita...

Juliana....


- hazwani hamid
taman ilmu dan budi

No comments: