Assalamualaikum warahmatuLlahi wabarakatuh
Dengan lafaz bismiLlahirRahmanirRahim serta selawat dan salam ke atas junjungan mulia kekasih Allah swt utusan terakhir penyebar risalah Allah buat ummat sekelian alam, ana ke sini sekali lagi dengan keizinanNya, Rabbul Jalil, alhamduliLlah.. dan semoga entry ana kali ini memberi manfaat buat kita semua.. ana dan juga anda yang sedang membaca.. insyaAllah..
Sabtu lalu, seperti Sabtu Sabtu yang lepas, ana hadirkan diri ke usrah, alhamduliLlah, dan selepas pembentangan beberapa laporan meeting dan program serta perkembangan rancangan program, kami diambil oleh Ustaz ke rumah beliau untuk usrah mingguan dan seterusnya menikmati jamuan makan kesyukuran sempena ulangtahun kelahiran 3 orang cahaya mata beliau. AlhamduliLlah sempat syarah satu tajuk jer, walaupun satu, bukan kuantiti yang kita tengok tapi kualiti tu.. dan tajuk yg dibincangkan ialah:
Islam adalah rahmat.
Rahmat yang dimaksudkan di sini ialah perasaan lemah-lembut dalam hati yang mendorong manusia untuk menolong orang-orang lemah dan berhajat, atau memaafkan orang yang tersilap, tidak melakukan tindak-balas terhadap perbuatan jahat orang lain dan merasakan simpati di atas bencana yang menimpa orang lain. Sifat-sifat ini akan merupakan akhlaq yang tinggi jika digunakan pada tempat yang sewajarnya. Sifat rahmat dan belas kasihan hanyalah wujud dan berfungsi sewaktu ianya dapat menolong pelaksanaan hukum-hukum Allah. Dalam menghukumkan mereka yang melakukan jenayah zina Allah berfirman:
" Sebatlah lelaki dan perempuan yang melakukan zina seratus rotan. Janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu dari (menjalankan) agama Allah." (24:2)
Demikianlah juga pada hukum-hukum yang lain. Perasaan rahmat dan belas kasihan tidak seharusnya diberikan kepada musuh Allah, musuh yang menjadi batu penghalang di jalan Allah sekalipun mereka itu teridir dari keluarga yang hampir. Lantaran inilah kita lihat para sahabat yang mulia telah memerangi ayah, bapa saudara, anak saudara dan keluarga mereka yang akrab dalam peperangan Badr, Uhud, Khandak kerana mereka musuh Allah yang menjadi batu penghalang di jalan Allah.
Menurut Abu A'ala Al-Maududi: 'Daei umpama diri yang merawat'. Dakwah adalah untuk menyelamatkan seseorang dan menolong orang yang zalim. Bagaimana yang dikatakan sedemikian, 'menolong orang yg zalim'? Maknanya di sini ialah, daie menyelamatkan mereka dari terus berada dalam kezaliman, dan menghalang mereka menganiaya diri sendiri akibat dosa dan azab yang bakal diterima oleh diri mereka.
Perbuatan seseorang yang menyakitkan kita adalah digalakkan supaya dimaafkan. Kemaafan yang diberikan oleh seseorang sedangkan beliau berupaya melakukan tindakbalas adalah dianggap sebahagian daripada rahmat. Rahmat dan belas kasihan haruslah diberikan kepada mereka yang lemah, miskin, mereka yang terpisah daripada keluarga, orang-orang sakit, orang tua dan orang-orang yang berhajat kepada bantuan dan pertolongan. Perasaan rahmat dan belas kasihan haruslah wujud dikalangan Ikhwan Muslimin sewaktu mereka membentuk masyarakat Islam dan berusaha mencorakkannya dengan corak Islam. Perasaan ini haruslah wujud di kalangan mereka baik secara diam-diam atau terang-terangan, tetapi kita lebih mengutamakan secara diam-diam.
hmm.. dah takde kekuatan lagi untuk meneruskan entry kali ni.. so.. kat bawah ni, ana pastekan bahan.. mungkin ada kesilapan yang jelas kelihatan.. cuma tetap ada manfaat daripadanya.. bacalah yer..
Kemuliaan Para Mujahid dan Syuhada[1]
1. Bagi mereka seagung-agung pahala.
« ÑöÈóÇØõ íóæúãò Ýöì ÓóÈöíáö Çááøóåö ÎóíúÑñ ãöäó ÇáÏøõäúíóÇ æóãóÇ ÚóáóíúåóÇ ¡ æóãóæúÖöÚõ ÓóæúØö ÃóÍóÏößõãú ãöäó ÇáúÌóäøóÉö ÎóíúÑñ ãöäó ÇáÏøõäúíóÇ æóãóÇ ÚóáóíúåóÇ ¡ æóÇáÑøóæúÍóÉõ íóÑõæÍõåóÇ ÇáúÚóÈúÏõ Ýöì ÓóÈöíáö Çááøóåö Ãóæö ÇáúÛóÏúæóÉõ ÎóíúÑñ ãöäó ÇáÏøõäúíóÇ æóãóÇ ÚóáóíúåóÇ[2] »
Berjaga di garis depan sehari di jalan Allah lebih baik daripada dunia dan isinya, dan tempat pecut seorang kamu di Jannah lebih baik dari pada dunia dan seisinya dan pemergian sorang hamba di waktu petang hari berperang di jalan Allah lebih baik daripada isi dunia dan seisinya
2. Pahala amal mereka mengalir terus dan itulah seutama-utama amal.
« ÑöÈóÇØõ íóæúãò æóáóíúáóÉò ÎóíúÑñ ãöäú ÕöíóÇãö ÔóåúÑò æóÞöíóÇãöåö æóÅöäú ãóÇÊó ÌóÑóì Úóáóíúåö Úóãóáõåõ ÇáøóÐöì ßóÇäó íóÚúãóáõåõ æóÃõÌúÑöìó Úóáóíúåö ÑöÒúÞõåõ æóÃóãöäó ÇáúÝóÊøóÇäó[3] »
Menjaga garis depan sehari semalam lebih baik dari puasa sebulan dan bangun malamnya, dan apabila mati pada saat itu (ribath) mengalir terus amal yang pernah dikerjakannya dan dicurahkannya terus rezeki dan diamankan dari siksa kubur.
« ßõáøõ ãóíøöÊò íõÎúÊóãõ Úóáóì Úóãóáöåö ÅöáÇøó ÇáøóÐöì ãóÇÊó ãõÑóÇÈöØðÇ Ýöì ÓóÈöíáö Çááøóåö ÝóÅöäøóåõ íõäúãóì áóåõ Úóãóáõåõ Åöáóì íóæúãö ÇáúÞöíóÇãóÉö æóíóÃúãóäõ ãöäú ÝöÊúäóÉö ÇáúÞóÈúÑö[4] »
Tiap orang yang mati ditutup menurut amalnya yang terakhir, kecuali penjaga garis depan di jalan Allah, maka dihidupkan terus amal kelakuan yang biasa dilakukannya sampai hari kiamat dan diselamatkan dari fitnah atau pentanyaan kubur.
3. Mereka akan terus hidup dan diberi rezeki.
Mereka akan terus hidup di sisi Rabbul A'lamin, dan mereka memperoleh rezeki sampai hari kiamat. Seorang syahid tidak perlu dimandikan, keadaan pakaian mereka tetap seperti semula dan mereka tidak dishalatkan. Dari Masyrud kami bertanya kepada Abdullah mengenai ayat ini.
æóáÇó ÊóÍúÓóÈóäøó ÇáøóÐöíäó ÞõÊöáõæÇ Ýöí ÓóÈöíáö Çááøóåö ÃóãúæóÇÊðÇ Èóáú ÃóÍúíóÇÁñ ÚöäúÏó ÑóÈøöåöãú íõÑúÒóÞõæä[5]
Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki.(AQ3:169)
"Maka berkata Abdullah, adapun tentang ayat ini aku telah menanyakannya kepada Rasulullah, lalu beliau bersabda,"Roh-roh mereka berada di dalam tubuh-tubuh burung hijau, baginya ada lampu-lampu berkilau dan berkelip-kelip tergantung di bawah Arasy yang bebas memakan makanan di Jannah sesukanya kemudian hinggap lagi pada lampu-lampu yang berkilau. Kemudian satu pandangan tertuju kepada mereka, lalu bertanya,"Adakah sesuatu yang kamu perlukan?" Mereka menjawab,"Apakah yang kami perlukan padahal kami bebas memakan apa saja yang kami suka di Jannah?" Pertanyaan seperti di atas diulang sampai tiga kali kepada mereka. Maka ketika mereka melihat bahawa mereka tidak sekali-kali bebas dari pertanyaan itu, lalu mereka berkata,"Ya Rabb, kami ingin supaya roh-roh kami dikembalikan kepada jasad-jasad kami sehingga kami terbunuh sekali lagi". Dan ketika dilihat mereka tidak mempunyai hajat lagi, maka mereka tinggalkan."(HR Muslim,Tirmidzi dan selain keduanya)
4. Mereka terdinding dari neraka.
Mereka terdinding atau terjauh dari neraka sejauh tujuh parit, yang setiap parit itu jauhnya seperti tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi.
« ãóäú ÑóÈóÇØó íóæúãðÇ Ýöíú ÓóÈöíúáö Çááåö ÌóÚóáó Çááåõ Èóíúäóåõ æóÈóíúäó ÇáäøóÑö ÓóÈúÚó ÎóäóÇÏöÞó ßõáøõ ÎóäúÏóÞò ßóÓóÈúÚö ÓóãóÇæóÇÊö æóÓóÈúÚö ÇóÑóÖóíúäó[6] »
Siapa yang ribath sehari jalan Allah, Allah menjadikan baginya neraka sejauh tujuh parit. Setiap parit itu jaraknya seperti tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi.(HR Thabrani)
Dalam hadith lain Nabi bersabda:
"Allah tidak akan mengumpulkan debu fi sabiliLLah pada diri seorang hamba dengan atap neraka jahannam, Allah akan menjauhkan dia dari api neraka pada hari kiamat sejauh perjalanan seribu perjalanan dengan kenderaan cepat, dan barang siapa terkena satu luka di jalan Allah, Allah akan memakaikannya cincin baginya cincin para syuhada, mereka bagaikan cahaya pada hari kiamat, warnanya warna kuning emas, baunya bau kasturi, mereka dikenal sebagai orang terdahulu dan orang yang terkemudian. Mereka mengatakan: "Si Fulan memakai cap syuhada dan barang siapa berperang di jalan Allah Allah selama waktu memerah susu unta, wajib baginya masuk Jannah".(HR Ahmad)
« áÇó íóÌúÊóãöÚõ ßóÇÝöÑñ æóÞóÇÊöáõåõ Ýöì ÇáäøóÇÑö ÇóÈóÏðÇ[7] »
Tidak akan berkumpul orang kafir dengan orang yang berbunuhan di neraka selama-lamanya.
5. Pahala amal mereka berlipat ganda daripada selain mereka.
Amal-amal shalih mereka dilipat gandakan dengan ribuan tingkatan kebaikan. RasuluLLah bersabda:
« ÕóáÇóÉñ Ýöíú ãóÓúÌöÏöíú ÊóÚúÏöáõ ÈöÚóÔúÑóÉö ÃóáúÝò ÕóáÇóÉò æÕóáÇóÉñ Ýöì ÇáúãóÓúÌöÏö ÇáúÍóÑóÇãö ÊóÚúÏöáõ ÈöãóÇÆóÉö ÃóáúÝò ÕóáÇóÉò æóÇáÕøóáÇóÉõ ÈöÇóÑúÖö ÇáÑøöÈóÇØö ÈöÇáõÝóì ÕóáÇóÉò[8] »
Shalat di dalam masjidku sebanding dengan sepuluh ribu shalat (di tempat lain), dan shalat di dalam Masjidil Haram sebanding dengan setasu ribu shalat. Dan shalat di medan ribath sebanding dengan dua juta di tempat lain. (HR Ibnu Hibban)
6. Mereka adalah tamu-tamu Allah dan pahala mereka terjamin.
Tamu-tamu Allah, Allah memanggil mereka dan mengabulkan permintaan mereka, Allah menjamin pertolongan kepada mereka dan memberi balasan dengan sebaik-baik balasan. Rasulullah bersabda:
"Orang yang berperang di jalan Allah. Orang yang naik haji ke BaituLLah dan orang ang umrah adalah utusan-utusan Allah, Allah memanggil mereka lalu mereka pun memenuhi." (HR Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Baihaqi)
"Allah menjamin bagi orang yang berjihad di jalan Allah yang tiada keluar dari rumahnya melainkan hanya untuknya berjihad di jalan-Nya, membenarkan kalimat-Nya, bahawa ia akan masukkan dia ke dalam Syurga atau akan mengembalikan-Nya ke tempat tinggalnya dengan keuntungan pahala dan ghaminah."(HR Bukhari, Malik dan Nasa'i)
7. Bagi mereka ampunan Allah dan do'a mereka mustajab.
Allah mengampuni seluruh dosa-dosa mereka dan dibuka pintu-pintu langit kerana doa mereka Rasulullah bersabda:
« ÇóáÇó ÊõÍöÈøõæúäó Ãóäú íóÛúÝöÑó Çááåõ áóßõãú æóíõÏúÎöáõßõãú ÇáúÌóäøóÉó¿ ÇóÛóÒóæúÇ Ýöíú ÓóÈöíúáö Çááåö ãóäú ÞóÊóáó Ýöíú ÓóÈöíúáö Çááåö ÝõæóÇÞó äóÇÞóÉò æóÌóÈóÊú áóåõ ÇáúÌóäøóÉ[9] »
Sukakah kamu bahawa Allah mengampuni dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga? Berperanglah kamu di jalan Allah. Barang siapa berperang di jalan Allah sebatas waktu meremah susu unta wajib baginya syurga.
« ÓóÇÚóÊóÇäö ÊóÝúÊóÍõ ÝöåöíúãóÇ ÇóÈúæóÇÈõ ÇáÓøóãóÇÁö æóÞóáøóãóÇ ÊóÑóÏøõ Úóáóì ÏóÇÚò ÏóÚóæúÊõåõ ÚöäúÏó ÍõÖõæúÑö ÇáäøóÏóÇÁö æóÇÕøóÝøö Ýöí ÓóÈöíúáö Çááåö[10] » æóÝöí áóÝúÙò « ËöäúÊóÇäó áÇóÊóÑóÏøóÇäö Çóæú ÞóÇáó ÊóÑóÏøóÇäö ÇáÏøõÚóÇÁõ ÚöäúÏó ÇáäøöÏóÇÁö æóÚöäúÏó ÇáúÈÃúÓö Íöíúäó íóáúÍóãõ ÈóÚúÖñ ÈóÚúÖðÇ[11] »
Dua saat dibuka padanya pintu-pintu langit, dan sedikit sekali ditolak seruan orang yang berdo'a orang yang berdo'a. Iaitu ketika azan telah selesai dan waktu perang jihad di jalan Allah. Dan dalam satu lafaz lain. Dan dua saat yang tidak ditolak iaitu waktu ada panggilan orang-orang yang memanggil dan pada saat pertempuran sedang berkecamuk antara sebagian lainnya.
« ÅöÐóÇ ÕóÝøó ÇáäøóÇÓõ ÇáÕøóáÇóÉó æóÕóÝøõæúÇ áöáúÞöÊóÇáö ÝõÊöÍóÊú ÇóÈúæóÇÈõ ÇáÓøóãÇÁö æóÇóÈúæóÈõ ÇáúÌóäøóÉö æóÛõáøöÞóÊú ÇóÈúæóÇÈõ ÇáäøóÇÑö »
Ketika manusia berbaris untuk sholat dan ketika mereka dalam barisan perang, maka di bukalah pintu-pintu langit dan pintu-pintu syurga dan di tutup pintu-pintu neraka.
8. Mereka ingin syahid berulang kali.
« ãóÇ ÇóÍóÏñ íóÏúÎõáõ ÇáúÌóäøóÉó íõÍöÈøõ Ãóäú íóÑúÌöÚó Åöáóì ÇáÏøõäúíóÇ æóáóåõ ãóÇ Úóáóì ÇáÃóÑúÖö ãöäú ÔóìúÁò ÅöáÇøó ÇáÔøóåöíúÏõ íóÊóãóäøóì Ãóäú íóÑúÌöÚõ Åöáóì ÇáÏøõäúíóÇ ÝóíõÞúÊóáó ÚóÔúÑó ãóÑøóÇÊò áöãóÇ íóÑóì ãöäó ÇáúßóÑóÇãóÉö[12] æóÝöìú ÑöæóÇíóÉò áöãóÇ íóÑóì ãöäú ÝóÖúáö ÇáÔóåóÇÏóÉö[13] »
Tidak ada seorang pun yang telah masuk syurga, lalu ingin kembali semula ke dunia meskipun ia mempunyai kekayaan dunia dan seisinya, kecuali orang yang mati syahid, maka sesungguhnya ia menginginkan dikembalikan ke dunia lalu dibunuh sebanyak sepuluh kali kerana ia melihat kemuliaan dan dalam riwayat lain melihat keutamaan-keutamaan syahid.
"Dari Jabir berkata: "ketika Abdullah bin Amr bin Haram syahid dalam perang Uhud, Rasulullah berkata kepada Jabir,"Hai Jabir apakah engkau ingin mendengar tentanh ayahmu, bagaimana Allah memperlakukan? "Jawab Jabir, "Ya, aku ini mendengarkannya. "Rasulullah bersabda,"Tidak sekali-kali Allah berbicara dengan ayahmu lansung berhadapan. Allah mengatakan kepada ayahmu,"Hai hambku, mintalah kepada-Ku, maka akan Aku kabulkan." Ayahmu menjawab,"Ya Rabbi, biarkanlah hamba hidup lagi, maka akan hamba berperang lagi untuk-Mu yang kali kedua kalinya." Allah mengatakan:"Hal itu telah Aku tentukan, bahawa siapa yang telah mati tidak akan hidup kembali ke dunia." Kemudian ayahmu memohon lagi:" Wahai Rabbi, beritahukan orang-orang sesudahku nanti." Setalah itu Allah menurunkan ayat ini: " Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman(AQ3:169-171)" (HR Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al-Hakim)
9. Mereka dihiasi dan dilindungi oleh para malaikat.
Rasulullah bersabda, bahawa Syuhada itu ada tiga:
Seorang yang keluar dengan diri dan hartanya di jalan Allah, ia tidak ingin membunuh dan juga tidak mahu dibunuh. Ia hanya ingin menambah jumlah kaum muslimin, maka apabila mati atau terbunuh, diampuni dosa-dosanya semua dan dijauhkan dari siksa kubur, diamankan dari kegoncangan, dikawinkan dengan bidadari, diberikan kepadanya kemulian-kemulian dan diletakkan di atas kepalanya mahkota kebesaran.
Seorang yang keluar dengan diri dan hartanya, dengan perhitungan ia ingin membunuh dan tidak ingin terbunuh, maka ia jika ia terbunuh (syahid) maka di tempatkan di syurga bersama Nabi Ibrahim dan di sisi Allah pada kedudukan yang benar dari penguasa yang menentukan.
Seorang yang keluar dengan diri dan hartanya dengan perhitungan, ia ingin membunuh dan terbunuh, maka jika mati atau terbunuh, akan datang pada hari kiamat sebangai seorang yang menyandang senjata sambil meletakkannya di atas pundaknya dan semua manusia memberikan penghormatan secara teratur, ia akan mengatakan : "Lapangkanlah jalan bagi kami kerana kami telah mencurahkan darah-darah kami dan memberikan harta-harta kami bagi Allah. Rasulullah bersabda : "Demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, sekiranya ia berkata demikian kepada Nabi dari nabi-nabi, niscaya mereka menyingkir dari jalan kerana melihat kewajiban dan hak mereka, sehingga sampailah mereka kepada mimbar-mimbar yang terbuat dari cahaya di bawah Arasy, lalu mereka duduk di atasnya. Mereka memperhatikan bagaimana manusia diadili, tidak mereka temukan kegelapan maut, kesulitan barzakh, tidak mula kegoncangan suara yang keras, mereka tidak dihisab dan ditimbang, tidak melalui Sirath, mereka dapat melihat bagaimana manusia diadili, mereka tidak meminta sesuatu melainkan diberikan, dan tidak memberikan suatu syafa'at melainkan disyafa'atkan kerananya, dan mereka diberikan syurga mana sahaja yang mereka suka dan duduk di mana sahaja yang mereka sukai. (HR Bazzar dan Baihaqie)
« áÇó ÊóÌöÝøö ÇáÃóÑúÖõ ãöäú Ïóãö ÇáÔøóåöíúÏö ÍóÊøóì ÊóÈúÊóÏöÑóåõ ÒóæúÌóÊóÇåõ ßóÃóäøóåõãóÇ ÙöÆúÑóÇäö ÃóÖóáøøóÊó ÝóÕöíúáóíúåöãóÇ Ýöì ÈóÑóÇÌò ãöäó ÇáÃóÑúÖö æóÝöì íóÏö ßõáøö æóÇÍöÏóÉò ãöäúåõãóÇ ÍõáøóÉñ ÎóíúÑñ ãöäó ÇáÏøõäúíóÇ æóãóÇ ÝöíúåóÇ[14] »
Tidak kering bumi dari darah orang yang syahid sehingga datang dengan segera dua orang isteri(bidadari) bagaikan seekor unta yang akan menyusui dan menyayangi anaknya ketika tidak ada perlindungan di atas tanah tandus tanpa pepohon. Pada tiap-tiap satu tangan dari keduanya terdapat sapu tangan yang lebih baik dari dunia dan seisinya.
10. Mati syahid, sakitnya seperti dicubit, tidak merasakan siksa kubur dan aman dari goncangan yang besar serta mereka tahu tempatnya di syurga.
Rasulullah bersabda :
« ãóÇ íóÌöÏõ ÇáÔøóåöíúÏõ ãöäú ãóÓøö ÇáúÞóÊúáö ÅöáÇøó ßóãóÇ íóÌöÏõ ÃóÍóÏõßõãú ãöäú ãóÓøö ÇáúÞóÑúÕóÉö[15] »
Tidak merasakan kematian bagi orang yang syahid melainkan seperti dicubit.
« áöáÔøóåöíÏö ÚöäúÏó Çááøóåö ÓöÊøõ ÎöÕóÇáò íõÛúÝóÑõ áóåõ Ýöì Ãóæøóáö ÏóÝúÚóÉò æóíóÑóì ãóÞúÚóÏóåõ ãöäó ÇáúÌóäøóÉö æóíõÌóÇÑõ ãöäú ÚóÐóÇÈö ÇáúÞóÈúÑö æóíóÃúãóäõ ãöäó ÇáúÝóÒóÚö ÇáÃóßúÈóÑö æóíõæÖóÚõ Úóáóì ÑóÃúÓöåö ÊóÇÌõ ÇáúæóÞóÇÑö ÇáúíóÇÞõæÊóÉõ ãöäúåóÇ ÎóíúÑñ ãöäó ÇáÏøõäúíóÇ æóãóÇ ÝöíåóÇ æóíõÒóæøóÌõ ÇËúäóÊóíúäö æóÓóÈúÚöíäó ÒóæúÌóÉð ãöäó ÇáúÍõæÑö ÇáúÚöíäö æóíõÔóÝøóÚõ Ýöì ÓóÈúÚöíäó ãöäú ÃóÞóÇÑöÈöåö[16] »
Bagi orang yang syahid terdapat 6 hal yang diterimanya, yang pertama, Allah memberi ampunan ketika pertama kali bergerak dan akan melihat tempatnya di syurga. Kedua, selamat dari siksa kubur. Ketiga, selamat dari goncangan hari kiamat. Keempat, akan diberikan kepadanya mahkota kebesaran yang diperbuat dari permata Yaqut sebagai tanda kehormatan yang jauh lebih mahal dari dunia seisinya. Kelima, akan dikahwin dengan 72 bidadari. Dan keenam, dapat memberi syafa'at kepada 70 ahli keluarganya.
11. Mereka akan dikahwinkan dengan 72 bidadari dan dapat memberi syafa'at kepada 70 orang ahli keluarganya.
Seperti mana yang tertera dalam hadith di atas :
« ÝöíåóÇ æóíõÒóæøóÌõ ÇËúäóÊóíúäö æóÓóÈúÚöíäó ÒóæúÌóÉð ãöäó ÇáúÍõæÑö ÇáúÚöíäö æóíõÔóÝøóÚõ Ýöì ÓóÈúÚöíäó ãöäú ÃóÞóÇÑöÈöåö[17] »
Mereka akan dikahwinkan dengan 72 bidadari dan mereka dapat memberi syafa'at 70 orang dari keluarganya yang terdekat.
Dalam riwayat yang lain Rasulullah bersabda:
"Orang yang syahid dapat memberi syafa'at kepada 70 orang dari ahli keluarganya."(HR Abu Daud dan Ibnu Hibban)
12. Mereka dibangkitkan dalam keadaan gagah perkasa, dengan luka-luka mereka yang masih baru.
"Apabila para hamba sedang berdiri menunggu dihisab, datanglah sekelompok orang yang menyandang senjata di atas tengkuk-tengkuk mereka, menitis darah-darah mereka, mereka berdesak-desak di pintu syurga. Bertanya orang-orang:"Siapakah orang-orang itu? Dikatakan:"Mereka adalah para syuhada yang hidup dan diberi rezeki."(HR Thabrani)
Sabda Rasulullah lagi :
« ãóÇ ãöäú ãóßúáõæãò íõßúáóãõ Ýöì ÓóÈöíúáö Çááøóåö ÅöáÇøó ÌóÇÁó íóæúãó ÇáúÞöíóÇãóÉö æóßóáúãõåõ íóÏúãóì ¡ Çááøóæúäõ áóæúäõ Ïóãò æóÇáÑøöíÍõ ÑöíÍõ ãöÓúßò[18] »
Tidak ada dari satu luka yang terluka di jalan Allah, melainkan datang pada hari kiamat, sedang menitis darah, warnanya warna merah dan baunya bau kasturi.
13. Di bawah naungan pedang mereka, syurga yang kekal abadi.
Bersabda Rasulullah :
« æóÇÚúáóãõæÇ Ãóäøó ÇáúÌóäøóÉó ÊóÍúÊó ÙöáÇóáö ÇáÓøõíõæÝö[19] »
Ketahuilah olehmu, bahawa syurga itu berada di bawah naungan pedang
« Åöäøó ÃóÈúæóÇÈó ÇáúÌóäøóÉö ÊóÍúÊó ÙöáÇóáö ÇáÓøõíõæÝö[20] »
Sesungguhnya pintu-pintu syurga itu berada di bawah naungan pedang.
No comments:
Post a Comment