Wednesday, October 05, 2005

F S T P

Assalamualaikum warahmatuLlahi wabarakatuh

Salam Ramadhan buat semua..

Jumaat ana bertolak ke Ecotouria Resort (betul ke ejaan ni?) mengikuti Fasilitator Skills Training Program yang dianjurkan oleh Guidence and Counseling Club, MC IIUM ni lah..

Perjalanan yang agak lama dan jalan yang berliku-liku tu sedikit membuatkan ana tidak keruan rasa. Pening dan segala macam rasa. Rasa macam nak terkeluar isi perut..huhu tapi alhamduliLlah ALLAH undangkn kantuk pada ana. Jadi dapatlah kiranya ana 'berehat' sebentar dari rasa loya tu... dan dapat lah juga ana rehatkan kepala yang tengah berserabut memikirkan masalah hati ana ni..

Sebelum bertolak ke sana, ana mohonkan semoga ana tetap dengan diri ana, sifat mahmudah subur dalam diri, dijauhkan sifat mazmumah, dan dihiasi diri dengan akhlaq mulia... insyaALLAH dan alhmduliLlah sekembali ana dari program tu, ana puas hati dengan diri ana di sana... cuma satu perkara yang ana tk dapat elakkan dalam mana-mana program... ya ALLAH, aku mohon perlindungan dari segala fitnah, ya ALLAH... padaMu segala pergantungan...

Program yang paling best ialah, JUNGLE TRACKING... jalan yang berliku, bukit kudaki, lembah kuturuni, sungai kuredahi... waaaaahhh!!! banyak yang kuperolehi.. Turun bukit dengan tali, minum air sungai (air sungai + garam) dalam buluh, makan umbut pisang hutan, makan buah koko, makan rambai hutan (memang lah rambai tu tumbuhan hutan kan?? haha).. tengok macam-macam jenis pokok yang unik-unik belaka dengan nama yang mestilah lebih unik.. SUBHANALLAH SUBHANALLAH SUBHANALLAH .. Banjaran Titiwangsa yang menjadi tulng belakang pada Semenanjung Malaysia kelihatan megah dan indah bangat berbalam-balam diselubungi awan gemawan putih suci.. sekali lagi hati berdetik, MASYAALLAH sungguh indah alam ciptaan Mu ya RABBI... hidup dan mati ku hanya untukMu, ya ALLAH...

Selepas berpenatan meredah track Jungle Tracking tu, sebelah malamnya, mula jam 0000, kami berpenatan pula meredah hutan dalam kekelaman malam.. Meninjau keindahan hutan, ditemani gemersik cengkerik dan laungan panjang salakan anjing, disuluhi perjalanan dengan cahaya bulan dilangit. Track menjadi lebih mencabar apakala melalui jalan berlecak amat kerana bumi Sg Congkak tu disimbahi hujan kala sepanjang maghrib hingga lebih sedikit waktu isya'. Meniti batang pokok tumbang di malam zulumat memerlukan keyakinan yang amat tinggi pada ALLAH, penyerahan diri pada takdir ALLAH... dengan lafaz BismiLLah dan selawat, batang pokok itu dapat dilepasi.. Ana sedikit terkebelakang daripada barisan teman-teman dihadapan.. Lalu berkejaran pula ana mencari kelibat mereka dalam gelap hutan tika malam itu... AlhamduliLLah melepasi segala halangan dalam kegelapan itu dengan lancar, cuma sesekali tergelincir sedikit, dan adakala terjatuh dalam lubang (hehe, biasalah jalan dalam gelap).. ANA DAH SAMPAI !!!! dan ANA BERJAYA !!! "Wani, kau berjaya, wani. kau berjaya lakukannya !!!" Bagai tak percaya ana berdepan dengan kenyataan ini. Ana ni jarang bersukan, apatah panjat bukit semua ni (walaupun pernah lah jugak dulu). Hoki pun dah lama tinggal, badan dah tak fit lagi, stamina apatah lagi down terus.. Tapi alhamduliLlah, ana berjaya, pastinya dengan izin dan pertolongan ALLAH swt... Ana seperti merasakan kekuatan lain yang mendorong ana sampai ke titik sudah.. Ana meyakini, ALLAH bersama dengan hamba-hambaNya yang mengingatiNya.. Aku bersyukur padaMu ya ALLAH... terima kasih Tuhan ku... Satu lagi kehairanan yang ana rasakan, ana tak rasa sangat lenguh-lenguh badan kerana kerahan jungle tracking dan nigh walking tu, pelik bangat... sedangkan, kalau tengok logik akal, dan pengalaman ana sebelum ni, badan ana memang akan lenguh-lenguh dan tak bermaya selepas aktiviti sebegini..tapi lain pulak jadinya kali ni... alhamduliLlah sangat...alhamduliLlah alhamduliLlah....

Petang esoknya ada sukaneka.. begitu suka masing-masing peserta dan committee.. 1st game, 'FEAR FACTOR' Tertanya-tanya juga apa yang fearnya?? hehe rupa-rupanya cabaran makan telur mentah.. hehe itu bisa diatur dong.. So, ana pun wakilkan diri ana bagi pihak kumpulan ana... Anak kampung, dah biasa makan telur mentah.. Kumpulan lain wakilnya brothers, ana sorang je nisa'.. Semua kepelikan.. Pelik ke? Dah semua taknak, broz group ana pun taknak pegi... AlhamduliLlah dapat makan telur mentah, rindu gak pada rasa telur mentah tu.. hehe (ada ke sesape yang rasa lain macam je lepas baca paragraph ni? pegi lah toilet cepat-cepat hehe)... telur mentah + madu asli, pergh! sedap betul!! ni rasa nak balik rumah ni, dah la bulan-bulah posa ni.... takpe takpe, tak lama lagi balik gak.. yang lain-lain tu, amik duit dlm tepung, baling belon berair.. so on so forth..

Talk ada dua je, sebab talk 2nd yang patutnya disampaikan oleh kak As, dibatalkan sbb kak As tak leh datang... Talk2 yang lain tu ok.. dan pengisian untuk slot-slot kosong tu semua nampak ok walaupun hakikatnya tidak dirancang pun... (hehe akak tau laa, korang punya situasi) Tapi TAHNIAH pada korang semua ek..

Sedikit kekesalan dalam tentative program tersebut, tapi tak mengapa, kalian ada musykilah sendiri yang mungkin kalian tidak sedar betapa pentingnya ia... Moga ALLAH tunjukkan pada kalian.. insyaALLAH.. tu yang akak harapkan. Selamat maju jaya buat kalian yer.. Kalian memang berbakat mengatur program ilmiah yang memerlukan ketahanan mental dan fizikal, cuma akak harapkan kalian kelak tumpukan juga pada ketahanan spiritual, yakni ruhiyah, ini elemen yang lebih penting... Teruskan usaha kalian, moga lebih berjaya.. insyaALLAH.

Konklusinya, program korang ni sukses !!!

waLlahu ta'ala a'lam

No comments: