Wednesday, June 08, 2005

pengalaman baru

Assalamualaikum warahmatuLLahi wabarakatuh

Dengan kalam mulia bismiLlahirRahmanirRahiim dan selawat serta salam buat junjungan tercinta sekelian alam, RasuluLlahi salaLlahu 'alaihi wassallam, habibuLlah.. moga entry ana kali ini berserta redha dan keberkatanNya.. semoga petunjukNya bersama-sama ana dan ikhwah wa akhawat sekelian...

Bertemu kembali kita pada entry kali ini.. hehe :-D banyak pengalaman baru, ilmu baru, kenalan baru yang ana peroleh sepanjang mulai Jumaat lepas hingga ke hari semalam..

Hari Khamis lepas, paginya ana sms pada seorang junior sekolah ana ni, Siti Hajar Mohamad namanya, bertanyakan perkembangan perancangan sebuah program.. Seketika kemudian dia membalas, "kak wani harini ada metg tergempar, kul 5 kat Nusyuz".. Jadi bersiaplah ana untuk ke sana. Kebetulan, sepatutnya ana dah ke USM, Kolej Kejuruteraan, Nibong Tebal untuk satu program motivasi as urusetia, but tarikhnya dah ditukar ke hari Sabtu, jadi ana melapangkan masa ana untuk meeting tu.

Ana bertolak keluar dari rumah untuk ambil bas pukul 3.30pm di tepi rumah, dan sampai ke bus stand di Titi Mukim dalam pukul 3.50pm camtu, then tunggu bas untuk ke Kompleks Kepala Batas lak, ni yang menguji kesabaran nih, setengah jam tunggu baru bas tu sampai, fuh... alhamduliLlah sampai gak bas tu.. Ana berkejar dengan masa, takut tak sempat nak solat jemaah Asar di Masjid Jamiul Badawi kat Kepala Batas tu. Lepas bayar tambang, masukkan duit dalam tong duit tu (aiii dah naik tambang daa ni semua sbb diesel naik harga, sape yg salah nih..huhu), duduklah aku di seat depan, duduk sampailah tiba ke pekan KB tu. Sekilas kupandang jam di tangan, 'hmm sempat lagi nih' Lantas terusku mengatur langkah pantas sedikit daripada kebiasaan menuju ke masjid... AlhamduliLlah sampai sebelum azan Asar dilaungkan, sempat buat sunat.. Dalam masjid tu seperti kebiasaan, akan ada dua wanita berpangkat nenek bagi aku, setia mengunjungi rumah Allah ini, menanti untuk sama-sama berjemaah di situ.. Selepas azan, iqamah lak dilaungkan, maka seluruh jemaah menyusun saff, muslimin ada tiga saff, muslimat ada tiga orang. Nampak jelas sebab muslimat punya tempat kat atas.. Selesai doa, time nak salam tu, sorang nenek tu, macam selalu bagi tazkirah walaupun satu ayat pada sesiapa yang salam dengannya.. Hmm selesai semua, keluar dari masjid tu pukul 5.15pm dah, 'alaaa dah lewat nih'. Berjalan sampai ke kompleks untuk ambil bas Bukit Mertajam, ingat nak beli air, tapi dah tak sempat laa. Sampai di kompleks, huhu rasa cam bas dah lepas, bagi sms kt Hajar, 'akak lambat la, ni stil kt KB ni, bas takdak lagi,smpi mayb kul 6 camtu, maaf ek' dan dia balas 'takpa kak.hjr pun tak p lagi, bru smpi umah tok dr penang'... Di kesempatan yang ada, aku belilah air cincau dari gerai makcik kat kompleks tu, alhamduliLlah segar dan hilang haus nih.. Bas sampai, masuklah aku ke perut bas. Duduk punya duduk, tiba ke Madrasah an-Nusyuz tu.. masuk ke madrasah tu, then meeting dah pun start, then masuk menyampuklah apa yang patut, discuss tentang persediaan untuk program tu.. alhamduliLlah selesai..

Esoknya, seperti telah dirancangkan, ana pergi ke sana dengan bantuan MakTercinta. MakTercinta pergi kursus hari tu, on the way MakTercinta drop ana kat Masjid Jamiul Badawi.. Sementara tunggu waktu untuk naik bas ke madrasah tu, ana masuk dulu ke dalam masjid.. Lebih kurang jam 9.00am, ana turun dari masjid dan berjalan ke kompleks KB untuk amik bas Bukit Mertajam... then sampai ke madrasah pukul 10.00am seperti yang minta oleh pengerusi meeting semalam. Setibanya di sana, Director program dah pun sampai, kami tunggu dulu sahabat sahabiah yang lain sampai untuk meeting before program mula... Selesai meeting semua, program mula lepas abis solat Jumaat, alhamduliLlah dalam kekurangan program pada siang hari pertama tu berjalan juga.. dan mereka harus bertukar lokasi ke tempat lain yang lebih selesa.. dan aku terpaksa meninggalkan program tersebut kerana perlu berkejaran ke USM, sahabatku memaklumkan yang malam tu ada meeting untuk program hari Sabtu. Oleh kerana program tu besar dengan diseratai seramai 450 orang peserta, ia memerlukan perancangan yang rapi untuk memastikan perjalanannya lancar.. Dalam masa kekalutan AJK dan peserta program di madrasah memindahkan barang dan diri sendiri, aku mengucapkan salam perpisahan dan ribuan kemaafan kerana terpaksa meninggalkan program tersebut, dengan berat hati... Aku pasti, ada sesuatu yang perlu aku laksanakan di sana, dan yang akan ku peroleh atas keputusan aku tu, kerana itu adalah petunjuk istikarahku..... hmm waLlahu ta'ala a'lam... Aku tumpang motor yang Hajar bawak ke masjid berhampiran utuk solat Maghrib dan menanti Ikrami dan Fauziah datang amik aku di masjid tersebut.. Bersama-sama mereka dan seorang lagi kakak tu, kak Zaidah namanya (cam nama AdikTercintaku), kami berpergian ke USM tu membelah lebuh raya utara-selatan ke sana.. Dalam perjalanan, ternampak oleh kami beberapa buah kenderaan yang terlibat dalam kecelakaan jalanraya (eh.. lebuhraya sepatutnya).. hmm bersembanglah pulak tentang pandu cermat jiwa selamat nih.. bla .. bla.. Jalan ke USM tu memang dah selalu ana lalui, sedari kecik sebab tu jalan nak ke kampung ana di Bandar Baharu, selalu gak AbahTercinta belok ke USM tu, tengok tengok taman rekreasi kat situ.. hehe dah biasa laa... So dah sampai, meeting, then masuk bilik, tidur dan bersiap sedia untuk kerahan tenaga esok dan seterusnya.. haha

(post yg ni dulu.. then ana sambung nanti.. hehe )

No comments: