Thursday, March 26, 2009

ustaz kata...

2 Mac 2009
Kulliyyah Usul ad_Da'wah
Ust Ridhauddin ibn Muhammad Salleh

Dalam banyak-banyak kalimah yang keluar dari bibir hikmah Ustaz, ada satu benda yang Syauqah paling ingat dan terkesan di hati;


Nta orang terasa tak bila pakwe / makwe tak balas mesej?
Nta orang terasa tak bila kawan tak balas miscall?
Nta orang tau tak? Kawan buat macam tu pun nta orang boleh terasa, inikan pula ALLAH SWT yang menciptakan kita... Lebih-lebih lagi mudah terasa. Hampa buat sikit saja, ALLAH dah terasa. Cuba check adakah nta orang betul-betul jaga hati ALLAH.
Azan tu miscall ALLAH la tu. Bila nta orang jawab? Bila nta orang balas (solat)?
Langgar larangan-larangan ALLAH tu... Ingat ALLAH tak terasa apa-apakah?
Oleh itu sahabat-sahabat, jangan bagi ALLAH terasa???


Syauqah terfikir, kalau Mak Abah kita semua akan terasa bila kita tak jawab panggilan mereka, lambat datang bila dipanggil, kita jawab "kejap..kejap" atau "nanti..nanti" atau 'sat..sat..", maka bagaimana pula dengan Kuasa yang menciptakan kita. Kita diciptakan untuk taat dan patuh serta wala' sepenuhnya kepada ALLAH, tapi kita tak buat, makanya mestilah ALLAH akan terasa...


Tapi, macam Mak Abah kita juga, bila kita buat salah dan betul-betul sedar kemudian minta maaf, Mak Abah akan lembut hati juga untuk maafkan kesalahan kita tu.


ALLAH kan lembut hatinya. Maka itu, ALLAH itu juga Maha Pengampun bagi ciptaanNYA yang Dia ciptakan dengan penuh kasih sayang dan ketelitian. Lembutnya hati Mak Abah, lembut lagi hati yang menciptakan kita dan Mak Abah kita, bahkan seluruh alam... the whole universe!


Maka, SEDARlah dan berINGATlah kita semua, "Janganlah bagi ALLAH terasa dengan keingkaran kita padaNYA."

No comments: