Tuesday, November 06, 2007

SMART

Setiap kali hujung semester, bila duduk-duduk berbual sambil makan bersama kakak-kakak senior UIAM, soalan tentang perancangan hidup selepas graduasi tidak pernah lupa saya tanyakan. Seperti kata kakak naqibah saya dalam usrah terakhir semester ini, “Seronok dapat tahu impian hidup seseorang. Mungkin impian itu tidak menjadi impian orang lain, atau mungkin juga impian itu bukanlah sesuatu yang seronok bagi orang lain, tapi bila tercapainya impian tersebut, hidup akan terasa begitu puas. Orang lain mungkin tak rasa kepuasan yang kita rasa.” Maka usrah hari itu tidak sempat kami tamatkan dengan silibus, tetapi menyentuh impian setiap daripada kami. (Aduh! Hati tiba-tiba ditambat rasa rindu pada usrah).
Jadi, bila menyentuh soal impian atau cita-cita, saya seronok mendengarnya daripada setiap orang yang saya tanya. Betul. Saya suka amat. Begitu juga yang saya rasa bila saya melayari dan membaca perjalanan hidup orang-orang yang berjaya melalui laman web mereka di dunia internet.

Selepas meneliti (bukan sekadar membaca) beberapa weblog termasuk blog Aminidris.com, satu soalan saya utarakan kepada beliau, “Sdr Amin puaskah dengan pilihan hidup sekarang, membina manusia?”

Jawapan beliau kepada saya, “Sudah puas dengan pilihan tetapi perjalanan dalam pilihan tersebut masih panjang. Wani bagaimana?”

Dalam merancang untuk masa depan, Sdr Amin Idris mengingatkan saya untuk memastikan, plan hidup saya mengandungi SMART. Mari kita tengok, apakah SMART tersebut.

S = Specific
M = Measurable
A = Action
R = Relevant
T = Time Frame

Hari ini, umur saya sudah menjangkau 22 tahun. Pelan hidup atas kertas dah ada. Tapi rasanya masih belum mencapai standard SMART tu. Jadi, kena review dan edit semula.

Hmm… Jadi kawan-kawan semua, rancang perjalanan hidup kawan-kawan. Ingat, kena ada SMART tahu. Kalau boleh, jangan sekadar dalam kepala, kena betul-betul catatkan, tak kiralah dalam bentuk ‘copy keras’ atau ‘copy lembut’ (meminjam istilah sahabat seperjuangan saya yang sangat kelakar).

Motivation of the day!

waLlahu a’lam

2 comments:

Anonymous said...

bukan setakat perancangan hidup selepas graduasi je. Tapi perancangan untuk hari esok, lusa, tulat dan seterusnya.

P/s: Sudahkah apa yang kita rancangkan semalam untuk hari ini kita capai? Kalau belum, berlatih lagi merancang! =)

CerminDiri said...

salam kehidupan,

macam sama je kita berdua. ada SMART...tapi smart cermin agak berlainan makna...takpelah nanti cermin bagitau