Thursday, May 12, 2005

sambungan..

A TRUE FRIEND A true friend never walks away A true will always stayA true friend looks out for you A true friend will guard your secrets Like a precious gift A true friend is there for you To give you a helpful lift A true friend tries to make you smileTries to replace that frown They may not always succeed But they rarely let you down These arms for you are open This heart for you does care And when I think you need me I'll try to always be there I'll listen to your fearsI promise not to laugh Comfort your falling tears I'll make this friendship last I'll keep you near to my heart I'll always hold you dearEven when we're miles apart Even when you're here I hope I am to you Everything you are to me For the friendship we haveIs a special one indeed.

Assalamualaikum warahmatuLLahi wabarakatuh

Dengan kalam mulia bismiLlahirRahmanirRahiim dan selawat serta salam buat junjungan tercinta sekelian alam, RasuluLlahi salaLlahu 'alaihi wassallam, habibuLlah.. moga entry ana kali ini berserta redha dan keberkatanNya.. semoga petunjukNya bersama-sama ana dan ikhwah wa akhawat sekelian...

Kali ni, ana takde apa apa yang nak diceritakan sebab segalanya adalah rutin biasa ana. Cuma ana nak post episod seterusnya Aku Redha Dengan PilihanMu.. kawan kawan dah tanya.. okey yer.. tak nak bagi entum semua tertunggu-tunggu lagi.. bacalah sambungannya..


AKU REDHA DENGAN PILIHANMU…

Selepas solat Maghrib berjemaah, Haziq terus mendapatkan abangnya untuk melepaskan rindu yang sudah lama membengkak di hati. Dalam cahaya yang samara-samar itu, Haziq dapat melihat wajah abangnya kelihatan bercahaya… senyuman Ikhwan juga menawan seolah-olah malam itu adalah hari yang yang paling membahagiakan dirinya.
“Haziq, malam semalam abang mimpikan ayah... ayah melambai-lambai ke arah abang…” kata Ikhwan sambil memeluk Haziq yang ada di pangkuannya. Haziq gusar dengan kenyataan itu.
“Ayah ajak abang pergi ke tempat dia ke? Abang pun nak tinggalkan Haziq kat dunia ni seorang diri?” Haziq tidak dapat menahan kesedihannya.
“Haziq, setiap insan yang Allah jadikan pasti akan mati…Hari dan tarikhnya pun Allah dah tetapkan, cuma kita sahaja yang tidak tahu. Kita tak dapat menolaknya Haziq.”
”Tapi……” “Haziq, buat apa kita nak takut pada mati, kita berada dalam perjuangan sebenar…dah tentu Allah hadiahkan syurga.”
“Tapi Haziq sayangkan abang…” Haziq memeluk erat abangnya.

Sedang dua adik-beradik itu berdakapan, terdengar satu suara daripada pembesar suara. Rupa-rupanya rumah mereka telah di kepung oleh tentera Yahudi bagi menangkap Ikhwan dan sahabatnya. “Ikhwan, siap sedia!” kata sahabatnya lau mencampakkan senjata api kepada Ikhwan “Abang takkan menyerah! Maafkan abang, sayang…” Ikhwan memengsankan adiknya itu.

Haziq sedar semula selepas seorang temannya menampar-mampar pipinya. Haziq terus bangun mencari abangnya. Dia berlari ke arah orang ramai yang sedanag mengerumuni abangnya yang sudak tidak benyawa lagi. “Abang……….!!!” Haziq menjerit sekuat hati apabila mendapati abangnya tidak bergerak lagi. Badan abangnya hampir hancur setelah diterjah beratus-ratus peluru. Walaupun badan abangnya mengerikan, namun bibir abangnya terukir sebuah senyuman dan wajahnya bercahaya seolah-olah dia sedang berehat di tempat yang indah. Haziq memangku kepala dan mencium-cium dahi abangnya. Selepas itu ia terasa seolah-olah dunia ini gelap… Apabila dia sedar, dia mendapati dirinya berada di suatu tempat dan dia difahamkan dia terpilih dalam program anak angkat Malaysia.
* * * * *


Hari yang dinanti-nantikan oleh pasangan kekasih itu telah tiba. Hafni Insyirah kelihatan menawan dengan solekan nipis lebih-lebih lagi apabila dipadankan dengan pakaian pengantin berwarna ungu muda. Orang ramai yang hadir ke majlis perkahwinan itu tidak putus-putus mengucapkan tahniah kepada Insyirah. Tiba-tiba majlis menjadi gempar. Pengantin lelaki tidak kunjung tiba. Letih tangan Insyirah mendail handset Haziq, namun Haziq tidak dapat dihubungi.

Hafni Insyirah mengesat air matanya apabila teringat peristiwa petang tadi yang telah memalukan kedua ibu bapanya. Hati Insyirah tertanya-tanya, mengapa Haziq sanggup berbuat begitu terhadap dirnya. Namun jauh disudut hati, Insyirah masih menunggu kedatangan Haziq. Bebola matanya tidak jemu-jemu memerhati pintu utama rumahnya melalui jendela kamar pengantinnya.

Tiba-tiba terdengar suara memanggil namanya. Insyirah terus berlari keluar kerana dia amat mengenali suara itu.

“Haziq, Haziq, kenapa ni? Apa yang telah terjadi? Darah?!” Hafni Insyirah cuba mencekup darah yang banyak mengalir keluar dari badan Haziq. Tidak semena-mena, air matanya mengalir deras. Dia cuba menjerit meminta pertolongan tapi suaranya tidak kedengaran. Insyirah memangku kepala Haziq sambil memegang erat tangannya. “Jangan tinggalkan Syirah, Haziq….” Hanya kata-kata itu yang terkeluar daripada bibir Insyirah. Dalam keadaan gelap-gelita itu, tiba-tiba datang dua gadis jelitawan, ada cahaya mengiringi mereka terus membawa Haziq pergi. Hafni Insyirah terkejut dengan kejadian it, terkedu, bingung, hanya bibir sahaja memanggil-manggil nama Haziq.

“Hafni, Hafni, bangun. Kau mengigau…” Amani menggerakkan Insyirah.
“Ai, budak ni. Baru seminggu Haziq hilang, dah jadi macam ni. Tak tahulah kalau dia tak jadi kahwin dengan kau…” bebel Amani, teman serumah Insyirah. Hafni Insyirah hanya menelan dengan pedih kata-kata sahabatnya itu.
“Apakah maksud mimpi itu? Apakah yang terjadi pada Haziq? Mungkinkah sesuatu akan berlaku? Ya Allah, tolonglah hambaMu ini…,” bisik Insyirah.
* * * * *


lupa pulak nak wish AbangTercinta sempena birthday nya yang ke 23.. dah matang dah ni usia camni.. bila Abang nak balik sini???

Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki..
kebahagian dan kejayaan sentiasa bersamamu..
tingkatkan ibadah dan amalan kepada Allah..

Awan berarak ceria tiada titisan hujan,
Pohon melambai tanda sokongan,
Kususuri perjalanan bertemankan senyuman,
Dihari lahirmu sahabatku,

Dedaun berguguran,
Membuktikan kedewasaan,
Walau tanpa madah dan hadiah,
Namun cukup untukmu sekadar ucapan...
Selamat Hari Lahir,
Iringan doa kuhulur,
Bersyukur kepada-Nya,
Atas nikmat usia,

Awan berarak ceria tiada titisan hujan,
Pohon melambai tanda sokongan,
Kususuri perjalanan bertemankan senyuman,
Dihari lahirmu Abangku,

Usiamu ibarat mutiara,
Tiada berganti lagi,
Hiaskan iman bersulam taqwa,
Agar sempat menuju haruman syurgawi,

Selamat Hari Lahir,
Iringan doa kuhulur,
Bersyukur kepada-Nya,
Atas nikmat usia.

~~~ ** SeLaMaT HaRi LahiR ke23 ** ~~~


No comments: